Rancangan yang selalu kutonton dan sempat mencatat point-point nye. Rawat Hatinya Bangunlah Insan yang ke udara di Astro Oasis kali ini membawakan tajuk sebagaimana yang tertera di atas. Apa yang diterangkan oleh Kiyai Agim adalah mengenai bagaimana seni mengenal diri supaya dapat mengendalikan diri.  Menurut Kiyai, untuk membangunkan Ummah, perlu dengan membangunkan insan, dan untuk membangunkan insan haruslah bermula dengan hati.
Kiyai memulakan bicara dengan menekankan setiap hari kita perlu awali hidup kita ini dengan 2 perkara iaitu :
1.       Harus sentiasa tampil memperbaiki diri. Maksudnya di sini, kita perlu sentiasa memperbaiki kekurangan diri kita dari sekecil-kecil hinggalah yang sebesar-besarnya.  Kita seringkali memikirkan kekurangan dan keburukan orang lain tapi tidak mahu memikirkan kelemahan dan keburukan diri sendiri. Kadangkala nak menegur kesalahan dan keaiban orang tetapi kita perlu ingat, orang yang ditegur bukannya sekadar mendengar, tetapi dia juga melihat. Melihat? Dia melihat samada apa yang kita perkatakan sama dengan apa yan kita lakukan.
2.      Selalu berupaya untuk beri yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan. Sebaik-baik manusia adalah mereka yang banyak memberikan manfaat. Semua orang ada kelebihan masing-masing yang samada disedari atau pun tidak, dan ianya tidak dijadikan sia-sia oleh Penciptanya.
Bagaimana untuk kita mengenali diri sendiri? Ini persoalan yang sering kali dilontarkan atau mungkin monolog kita dengan diri masing-masing terutama apabila melihat orang lain jauh lebih baik daripada kita. Di sini, saya cuba berkongsi point-point yang diberikan oleh Kiyai Agim untuk mengenali diri sendiri.

  1. Perlu ada keberanian untuk menulis mengenai diri sendiri dan perlu jujur untuk menulis sendiri keburukan dan kejelekan masing-masing. Tidak perlu ditunjukkan pada orang lain tapi cukuplah untuk diri sendiri.
  1. Perlu ada cermin diri. Maksudnya di sini, kita perlu ada teman yang boleh dan setia untuk menceritakan samada yang buruk atau yang baik mengenai diri kita. Minta komitmen mereka untuk memberikan komen samda negatif  atau positif dan bukannya hanya memberikan pujian semata-mata. Kita tidak perlu dipuji tetapi kita perlu mengkoreksi.
  1. Datangkan diri kepada orang yang ahli dan ulama. Ini kerana golongan-golongan seperti ini apabila mereka melihat kita, mereka dah tahu kita ni orang yang macam mana.
  1. Manfaatkan orang-orang yang membenci kita. Bagusnya ada orang-orang macam ni koz mereka sentiasa memikirkan kita (mencari keburukan kita). Tak usah dimarahi atau dibenci tapi catat je apa yang dia cakap mengenai kita. Percuma je!!
  1. Sentiasa memikirkan kejadian yang berlaku di sekeliling dan sekitar kita. Ada orang yang marah, yang sedih, kedekut, gembira etc, bertanyalah pada diri kita, kita ini orang yang kategori mana. Makin banyak yang dilihat, makin kita akan tertanya, kita dimana