Salam, entry kali ini saya perolehi hasil sesi training dengan sahabat-sahabat. Tajuk perbincangan kali ini adalah Islam Itu Mudah. Alhamdulillah, banyak perkara baru dan yang lama selama ni saya pandang remeh.. rupa-rupanya banyak lagi ilmu kita kena gali..jadi, teruskan menuntut dan menggali ilmu…
ISLAM ITU MUDAH
      Firman Allah s.w.t :
‘Allah mengkehendaki kemudahan bagimu,dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu’                  (Al-Baqarah : 185)

 2 perkara yang berubah setelah memeluk Islam :
         i. Kepercayaan : Hanya Allah dan kita sahaja yang tahu kepercayaan kita

      ii.  Amalan fizikal : Seperti puasa, solat etc. Apabila baru masuk Islam, amalan fizikal yang biasa  dilakukan akan berubah tetapi tidak perlu terlalu drastik, amalan sebelum masuk Islam masih boleh diteruskan selagi tidak bertentangan dengan syariat.

ISLAM ITU MUDAH DIFAHAMI?


i.      Sangat mudah difahami kerana kerana konsepnya adalah logik, saintifik dan mempunyai bukti yang jelas. TIDAK ADA YANG MISTERI DAN RAGU-RAGU.
      Firman Allah s.w.t :
‘Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya, penunjuk bagi mereka yang bertakwa’                            (Al-Baqarah : 2)
Keimanan dan kepercayaan kita terhadap Allah tidak secara membuta tuli kerana semuanya ada rujukan. Faith is not blind.


ii.   KETAATAN KITA KEPADA ALLAH ADALAH MEMBUTA TULI. Analoginya – Seorang ibu melarang anaknya daripada bermain api kerana si ibu tahu akan bahayanya manakala si anak tidak tahu. Si anak perlu mendengar kata ibu kerana itu adalah ibunya. Si anak juga perlu meletakkan keyakinan terhadap ibubapanya tanpa ada keraguan. Obedience is blind.

iii. Kerana telah ada MANUAL PRAKTIKAL yang disediakan iaitu  AL-QURAN DAN AS-SUNNAH manakala NABI sebagai TECHNICIAN untuk memberitahu manusia mengenai kehidupan yang lebih baik. Firman Allah s.w.t :
‘Pada hari ini telah Aku sempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Aku cukupkan kepadamu nikmatKu, dan Aku redhai Islam itu sebagai agamamu.                                                         (Al-Maidah : 3)
Manual yang disediakan lengkap dari segenap aspek. Islam mencakupi seluruh aspek kehidupan kita.
Contoh :
a.      Allah mengharamkan makan khinzir, 1 je tapi disebalik tu,ada banyak lagi makanan lain yang boleh dimakan.
b.      Solat wajib hanya 5 kali sehari,hanya 45 minit daripada 24 jam diperuntukkan untuk solat manakala 23 jam 15 miniit adalah untuk aktiviti yang di luar waktu solat.


iv. Mudah dari sudut PENGAMALAN yang TIDAK MEMBEBANKAN  
 sebagaimana dalam firman Allah s.w.t :
‘Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya’                                         (Al-Baqarah : 286)
Contoh :
a.      Apabila non-muslim convert, perubahan yang ke-2 tadi tidak semestinya perlu dilakukan drastik tetapi berperingkat-peringkat. Yang penting kena mengenali Tuhan terlebih dahulu dan kita tidak boleh mengangap mereka tahu semua perkara. Amalan-amalan yang biasa dilakukan boleh diteruskan selagi tidak bertentangan dengan syarak. 


b.      Zaman Rasulullah, pengharaman arak juga dilakukan secara berperingkat-peringkat. Ramai sahabat yang kaki botol dan minum arak dengan kuantiti yang banyak. Diharamkan setelah Rasulullah diutuskan tetapi ianya diharamkan secara berperingkat. Bermula dengan menjelaskan mudarat arak :
‘Mereka bertanya kepadamu tentang khamar dan judi. Katakanlah:’ Pada keduanya itu terdapat mudarat besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi mudarat keduanya lebih besar dari manfaatnya.                                      (Al-Baqarah: 219)
Kemudian diikuti dengan pengurangan dos arak yang diambil dengan melarang mereka bersolat dalam keadaan mabuk. (An-Nisa : 43). Setelah itu, barulah pengharaman sepenuhnya (Al-Maidah : 90).
·