MENGAPA HARUS BERSERAH

(al-Tanwir fi Isqath al-Tadbir)

Sedutan dari buku..diolah supaya mudah paham…

‘……model kepasrahan ala tasawuf Ibn Athaillah seperti ini tidaklah perlu dicap sebagai kepasifan dalam hidup. Kepasrahan atau keberserahan diri kepada pengaturan dan kehendak Allah tidaklah sama dengan degan berhenti bekerja, berhenti mencari rezeki ataupun berhenti berdoa lantaran menyerahkan semuanya kepada Allah’

Dari segi ‘cara hidup’, baik orang berserah ataupu orang tidak berserah nyaris tiada perbezaannya. Yang membezakan mereka adalah cara mereka memandang, merasa dan menyingkapi hidup. Secara praktikalnya, Isqath al-Tadbir akan setidaknya melahirkan beberapa sikap hati seperti :

Pertama : Tidak risau dengan penghidupan. Sikap ini penting agar hidup kita tidak dipenuhi perasaan cemas, khuatir, gundah dan gelisah yang menempatkan hidup kita semua dalam tekanan. Selain itu, ketenangan itu juga penting demi kejayaan kita dalam menempuh kehidupan.

Kedua : Tidak bergantung kepada amal dan usaha. Kebergantungan kepada perbuatan atau usaha acap kali menyebabkan putus asa dan frust sekiranya menemui kegagalan. Dengan bergantung kepada Allah, kita akan terhindar dari putus asa bahkan jika bersandar kepadaNya juga menyebabkan kita bangkit dan berasa lebih selamat.

Ketiga : Keredhaan dalam menghadapi kenyataan. Kekecewaan, kekesalan dan ketidakpuas hatian pada kejadian-kejadian yang menimpa hanya akan menggangu kita yang mana sepatutnya digunakan untuk sesuatu yang lebih positif. Redha dengan kenyataanwalaupun segetir mana sekalipun, akan menjadikan kita untuk sedia menghadapinya dan bertindak dengan cara yang lebih rasional.

Keempat : Optimis dalam hidup. Dengan bersandar kepada Allah dan yakin bahawa Dia memberikan kita yang terbaik, akan melipat gandakan rasa optimis kita kepada Allah.

Firman Allah s.w.t :

‘Demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sehingga mereka berhukum kepadamu atas perkara yang mereka perselisihkan kemudian mereka tidak merasa berat menerima keputusanmu dan mereka menerima sepenuhnya’ (An-Nisa : 65)

‘Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilih. Mereka tidak punya pilihan. Mahasuci Allah dan Maha Tinggi atas apa yang mereka sekutukan’ (Al-Qashah : 68)

‘Atau apakah manusia akan mendapatkan semua yang diinginkannya? (Tidak) hanya milik Allah kehidupan akhirat dan kehidupan dunia’ (Al-najm : 24-25)

Dalam Al-Hikam, Sheikh Ibn Athaillah ada menyebut :

‘Kesungguhanmu mengejar apa yang sudah dijamin untukmu dan kelalaianmu melaksanakan apa yang dituntut darimu, adalah bukti dari rabunnya mata batinmu’ . Kerana itu, “ istirehatkan dirimu dari mengatur urusanmu, kerana segala apa yang telah diurus oleh ‘selainmu’ (yakni ALLAH) tak perlu engkau turut mengurusnya’………..

Rujukan dari buku Mengapa Harus Berserah al-Tanwir fi Isqath al-Tadbir by Ibn Athaillah As-Sakandari