Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh,


Tinggal beberapa hari je cuti semester nak tamat, teringin sungguh nak review dan muhasabah aktiviti-aktiviti yang dah dibuat sepanjang cuti. Tiap kali datang cuti panjang, persoalan yang selalu saya timbulkan dalam kepala saya..' apa anie nak buat cuti2 ni', em..yelah..cuti2 xkan nak bazir waktu macam tu... then i came out with nothing new either new experiences, new knowledge etc. Alhamdulillah, cuti kali ni banyak diisi dengan  join program dan aktiviti2 yang lain daripada biasa. Entahlah, mungkin telah ditakdirkan anie perlu keluar dari kepompong lama dan menyebarluaskan minda dan tenaga kepada sesuatu yang baru. Opss...jangan silap, bukan buat ajaran sesat ye...hee~


Final exam semester lepas tamat 18 November dan selepas tu, mulalah 'saat kemerdekaan' untuk seketika dan selepas itu bermulalah 'penjelajahan' saye dan kengkawan. Pada 21-22 November, kitorang yang alumni2 Friendly Comparative Religion (FCR) menjalani 'fasa down to earth' untuk FCR Fasa 3. Ke mana kami 'menjelajah'? Huhu. Kami berpeluang untuk melawat Gereja Mar Thomas Syrian di Jalan Ipoh dan Sri Lanka Temple di Sentul pada hari Ahad bertarikh 22 Nov 09. Pengalaman pertama buat ku dan juga sahabat baikku, Yan. Ape yang kitorang buat di sana, of course la, kami menyaksikan sendiri ritual sembahyang penganut2 Kristian Ortodoks. Agak menarik bila melihat cara mereka sembahyang... menyanyi beberapa buah lagu samada dalam BI or BM, berdoa, berlutut dan disuap dengan manisan dan holy wine dan diakhri dengan khutbah. 

Oh ye, sebelum tu.. apa yang saye tuliskan ini tidak bermaksud untuk merendahkan cara sembahyang penganut Kristian ni coz kami di FCR tidak diajar untuk bersikap sebegitu. Lagipun dalam Al-Quran sendiri ada menyatakan jangan menghina sembahan agama lain dan hendaklah kita berlaku adil. Cara layanan mereka terhadap kami..pergh... bleh kata 1ST CLASS, memang baik sangat walaupun kami ni Islam yang masuk ke rumah suci mereka tapi mereka stil layan kami as tetamu. Em, kadang2 di kalangan umat Islam sendiri pun xmenunjukkan akhlak yang baik kepada non-muslim sehinggakan ada satu tahap memanggil mereka dengan gelaran KAFIR... Muhasabah semula...  bukankah dalam Sirah, ramai orang memeluk Islam kerana kemuliaan akhlak Rasulullah s.a.w? 

Itu di gereja, selepas tengahari, kami bergerak menuju ke Tokong Buddha yang terletak di seberang jalan di Sentul. Tapi kami tak berkesempatan untuk melihat upacara sembahyang mereka, tapi kami dibawa ke lokasi berdekatan tokong dimana letaknya sebuah pokok yang kononnya tempat Gautama Buddha menerima pencerahan..apetah namenyer...Bodhi kot. huhu. Ada banyak gak patung2 dan replika2 Buddha yang berlainan bentuk dan rekaan. Kata Bro.Tan yang jadi our guider, imej Buddha nie mula muncul selepas 400 tahun. Em, ada imej Buddha yang datang dari Jawa dan juga Thailand, sangat berbeza. Kata Bro.Tan lagi, setiap anggota badan dan postur duduk Gautama Buddha nie mewakili sesuatu simbol. Contohnya, telinga Buddha tu panjang kerana Buddha nie banyak dengar masalah pengikut2 nya. Pelik kan? tapi itulah yang diterangkan...

Bila kita berada di tempat2 nie, dan tengok dengan mata kepala sendiri dan juga sesi  Q&A, terasa sungguh Islam ni benar2 agama yang mudah dan memang tinggi... Banyak la jugak kalo difikirkan logik atau x..mungkin lebih kepada xlogik... huhu.. Ape2 pun, kita doakan mudah2an ALLAH SWT YA HADI akan memberikan Petunjuk dan Hidayah kepada mereka dalam mencari kebenaran...AMIN..


Oklah, ada masa nanti saya akan ulas dengan panjang lebar lagi mengenai pengalaman kitorang kat gereja dan tokong ni. Semoga Allah akan menggerakkan hati dan tangan saya untuk menulis mengenainya...amin..

anie_skut87